Η ενασχόληση των παιδιών με τη μουσική συμβάλλει καταλυτικά στην ψυχικοκοινωνική ανάπτυξή τους. Επιπροσθέτως, όταν αυτή καθίσταται μέρος μιας συστηματικής μουσικής εκπαίδευσης, τα παιδιά ασκούνται πολύπλευρα όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Paynter καλλιεργώντας παράλληλα τη φωνή τους. Συνάμα πολλοί είναι οι μελετητές οι οποίοι υπερθεματίζουν την άσκηση των παιδιών στο τραγούδι και δη στο χορωδιακό. Γεγονός που ενστερνίζονται και οι ιθύνοντες για την κατάρτιση των σχολικών προγραμμάτων, εφόσον η σύσταση χορωδιών εντός των σχολικών μονάδων όχι μόνο υποβοηθείται αλλά θεωρείται και ως δεδομένη. Επίσης και η ίδια η κοινωνία αντιλαμβάνεται τη σημασία – αξία του χορωδιακού τραγουδιού διότι πλέον όλη η επικράτεια βρίθει από φωνητικά σύνολα παίδων και ενηλίκων.
Ωστόσο η συμμετοχή σε ένα φωνητικό σύνολο δεν απορρέει μόνο από την αναμφισβήτητη ανάγκη του ανθρώπου για εξωτερίκευση των συναισθημάτων του αλλά ούτε έχει αποκλειστικά και μόνο αγχολυτική δράση. Οι συμμετέχοντες σε μία χορωδία πρωτίστως ψυχαγωγούνται ενώ όπως τεκμηριώνεται ερευνητικά τα παιδαγωγικά αποτελέσματα του χορωδιακού τραγουδιού είναι μεγαλύτερα και αμεσότερα στις μικρότερες κυρίως ηλικίες. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Bartle «Ο ρόλος μιας παιδικής χορωδίας δεν είναι απλά ψυχαγωγικός αλλά πολύ πιο σπουδαίος. Είναι μορφωτικός, παιδαγωγικός, κοινωνικός. Παράλληλα δηλαδή με τη μουσική καλλιέργεια και ευχαρίστηση που προσφέρει στα παιδιά, συμβάλλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους». Συνεπώς συστήνεται η επαφή των παιδιών με τη χορωδιακή τους ενασχόληση να ξεκινά στα προσχολικά ή στα πρώτα σχολικά τους χρόνια.
Αναλύοντας διεξοδικότερα την παραπάνω διατύπωση διαπιστώνουμε ότι πράγματι τα παιδαγωγικά οφέλη που απορρέουν από το χορωδιακό τραγούδι είναι αρκετά αλλά και ιδιαιτέρως σημαντικά. Αρχικά τα παιδιά διευρύνουν το γνωστικό τους υπόβαθρο, εφόσον διδάσκονται τα έργα μεγάλων μουσουργών και συνθετών. Πρέπει να αποκομίσουν σφαιρικές γνώσεις και να εξοικειωθούν με τα μουσικά είδη προτού ασχοληθούν με την εκτέλεση μεμονωμένων τραγουδιών. Συνάμα αποκτούν πειθαρχία και ευγενή άμιλλα καθόσον μαθαίνουν να λειτουργούν συνεργατικά και αρμονικά καθώς η στάση – πράξη του ενός επηρεάζει την συνολική εικόνα της ομάδας. Επομένως αναπτύσσεται η συλλογικότητα, ενισχύεται η συγκέντρωσή τους αλλά είναι εμφανής και η αλληλοϋποστήριξη μεταξύ τους· γεγονός που αφήνει να διαφανεί η κοινωνική διάσταση – ρόλος που διαδραματίζει η χορωδία.
Επιπροσθέτως το χορωδιακό τραγούδι βοηθά τα παιδιά να διοχετεύσουν δημιουργικά την έκδηλη ανάγκη τους για έκφραση αλλά και για εκτόνωση αποκομίζοντας έτσι ηρεμία καθώς και ψυχική ισορροπία. Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να παραβλέψουμε και τα οφέλη που προκύπτουν στον τομέα της υγείας αναλογιζόμενοι, ότι δεν είναι διόλου αμελητέα· διότι μέσω της καλλιέργειας της φωνής του ο άνθρωπος βελτιώνει την αναπνευστική – καρδιακή του λειτουργία ενώ συνειδητά απέχει από τις επιβλαβείς συνήθειες, που θα αλλοιώσουν το φωνητικό του ηχόχρωμα.
Συνοψίζοντας τα παιδαγωγικά οφέλη, που απορρέουν από την ενασχόληση με το χορωδιακό τραγούδι εντοπίζονται τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Ασκώντας ηθικοπλαστική επίδραση στο κάθε άτομο ξεχωριστά το καθιστούν ως ένα συνειδητοποιημένο και υπεύθυνο μέλος της κοινωνίας, ενώ σε συλλογικό επίπεδο η χορωδία αποτελεί την κοιτίδα ανάπτυξης – καλλιέργειας της συνεργατικότητας, της αλληλεγγύης και του ομαδικού πνεύματος, μεταξύ των μελών της.
национальные парки и заповедники африкипроектирование коттеджа опыт проектированиядеревянный дом ельэльбрус каркасные домаsex shop genevaпродвижение сайта в поисковике
About Μαρία Μιχαλοπούλου
Καθηγήτρια πιάνου,
μουσικοπαιδαγωγός, συγγραφέας
μουσικοπαιδαγωγικών βιβλίων. Γεννήθηκε στην Αττική το 1980 και από την ηλικία των πέντε ετών ξεκίνησε τις μουσικές της δραστηριότητες. Σπούδασε στην
ανώτατη μουσική ακαδημία του Plovdiv της Βουλγαρίας με ειδικότητα στη μουσική
παιδαγωγική. Είναι
Πτυχιούχος αρμονίας, αντίστιξης καθώς και
Διπλωματούχος πιάνου με βαθμό Άριστα. Είναι μέλος της
Ε.Ε.Μ.Ε. και ειδικότερα μέλος της ομάδας εργασίας της παιδαγωγικής του πιάνου. Είναι μέλος της
I.S.M.E. καθώς συμμετέχει και στην
Ε.Ε.Μ.Α. Π.Ε. .Υπήρξε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της
Χ.Ο.Ν. και βραβεύτηκε (Α’ βραβείο) στους πανελλήνιους διαγωνισμούς Χορωδιών της ΧΟΝ τα έτη 2000 – 2001 και 2002 ως μαέστρος του φυτώριου της παιδικής χορωδίας του Αγ. Ευθυμίου Κερατσινίου. Το 2002 βραβεύτηκε από τον όμιλο
UNESCO για την προσφορά της στην μουσική εκπαίδευση. Ήταν μέλος της χορωδίας του Αγ. Ευθυμίου Κερατσινίου τα έτη 1985 – 2003 καθώς και υπεύθυνη του τμήματος διδασκαλίας του πιάνου που διοργάνωσε η χορωδία του Αγ. Ευθυμίου Κερατσινίου από το 1997 έως το 2003. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια και σε σεμινάρια με θέμα την παιδαγωγική της μουσικής (1ο Πανελλήνιο συνέδριο μουσικής αγωγής για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 2ο Πανελλήνιο συνέδριο μουσικής αγωγής, 1ο Διεθνές συμπόσιο χορωδιακής μουσικής, 15ο Διεθνές συνέδριο χορωδιών, 6ο Διεθνές συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης για την μουσική εκπαίδευση). Το 2003 – 2006 δημιούργησε την παιδική χορωδία του Αγ. Βασιλείου Πειραιώς καθώς και τμήμα πιάνου με πλήθος αξιόλογων παρουσιάσεων. Εργάστηκε ως μουσικός στο Δημοτικό Σχολείο της Ι. Μητροπόλεως Πειραιώς (2000 – 2007) και ως υπεύθυνη του τμήματος εκμάθησης μουσικών οργάνων στο παραπάνω σχολείο. Συμμετείχε σε παιδικές και σε σειρά παραδοσιακών εκπομπών της
ΕΡΤ 1 και του 3ου προγράμματος ως συνεργάτης της
Δόμνας Σαμίου. Έχει συνεργαστεί και εργαστεί στα Ωδεία:
«Μάξ Χάλλεκερ» και
«Έρευνα». Από το 2009 συνεργάζεται με το
«Εθνικό Ωδείο» και το
«Ωδείο Όπερα». Κατά τα έτη 2009 – 2011 εργάστηκε στους παιδικούς σταθμούς : «Ηλιαχτίδα» και «Ειρήνης Αγγελίδου – Σαραγά» καθώς και στους Συλλόγους γονέων του 13ου & 21ου δημοτικού σχολείου Κερατσινίου (υπεύθυνη τμήματος πιάνου). Από το Σεπτέμβριο του 2012 έχει τη μόνιμη στήλη «Μουσικοπροτάσεις» στο περιοδικό «Σύγχρονο Νηπιαγωγείο». Είναι συνεργάτης του
«London College of Music Examinations» καθώς και των εκδόσεων
«Cambia». Aπό τον Νοέμβριο του 2012 έχει την διεύθυνση - Καλλιτεχνική διεύθυνση της μουσικής - εκδοτικής εταιρίας
"Καλλιτεχνήματα" καθώς και τη διδασκαλία – διεύθυνση του παιδικού – νεανικού φωνητικού συνόλου Καλλιτεχνήματα. Από τον Ιανουάριο του 2013 είναι επίσημο μέλος του
ΠΑ.Σ.ΔΙΕ.Χ.Ο.Σ. , Π.Ε.ΔΙ.ΧΟ., καθώς και του
Συλλόγου Φίλων της Εθνικής Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος. Από το Φεβρουάριο του 2013 είναι ειδική γραμματέας στο διοικητικό συμβούλιο των Πανελληνίων διαγωνισμών μουσικής που διοργανώνει η
Χ.Ο.Ν.. Από το 2013 είναι συνεργάτης του
Ι.Ε.Κ. Όμηρος,του
Ι.Ε.Κ. Ξυνή καθώς και μέλος της
Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρίας Προσχολικής Αγωγής.Τον Απρίλιο του ίδιου χρόνου στον 24ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Χορωδιών, κατέκτησε το 1ο βραβείο με το Παιδικό – Νεανικό Φωνητικό Σύνολο Καλλιτεχνήματα.
Συγγραφικό έργο: «Παιδικά Οργανοποιήματα» (εκδόσεις Cambia), «Τραγούδια Τραγουδάκια Παιχνίδια Παιχνιδάκια» (εκδόσεις Cambia), «Η τέχνη του παιδαγωγού πιανίστα» και β’ έκδοση αναθεωρημένη (εκδόσεις Καλλιτεχνήματα), «Φτιάχνω μουσική στο πι και φι» (εκδόσεις Καλλιτεχνήματα).
Αν είστε κι εσείς ειδικός σε κάποιο αντικείμενο που αφορά τις Ελληνικές Χορωδίες και επιθυμείτε να μοιραστείτε τη γνώση και την εμπειρία σας μέσω του ιστολογίου επικοινωνήστε μαζί μας στο info@greek.choirs.gr.