Καλό παράδειγμα: Απολογισμός 6ου Παγκόσμιου Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ

Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg thisPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

ΚοραήςΕίμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι κάθε φορά που αντικρίζουμε ένα καλό παράδειγμα, και ακόμη πιο χαρούμενοι, όταν μπορούμε να το μοιραστούμε μαζί σας. Αυτή τη φορά το καλό παράδειγμα έρχεται από το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ και τη Χορωδία Κοραής που το διοργανώνει.

Δεν χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις για να διακρίνει κανείς το ταλέντο και τη δημιουργικότητα που υπάρχουν διάχυτα στον ελληνικό χορωδιακό κόσμο. Κανένα ταλέντο όμως δεν είναι αρκετό από μόνο του για να δημιουργήσει θεσμούς που αντέχουν στο χρόνο. Για έναν πετυχημένο χορωδιακό οργανισμό, εκτός από τις καλλιτεχνικές γνώσεις και δεξιότητες, απαραίτητες είναι και οι διοικητικές και οργανωτικές. Μία, λοιπόν, από τις θεμελιώδεις λειτουργίες τις οργάνωσης και διοίκησης είναι αδιαμφισβήτητα ο έλεγχος.

Στα δύο χρόνια λειτουργίας των Ελληνικών Χορωδιών & Φεστιβάλ, είναι αλήθεια, ότι εκτός από το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ, μόνο ένας ακόμη οργανισμός έχει υποπέσει στην αντίληψή μας να ασκεί έλεγχο και μάλιστα δημόσιο στις δράσεις του, η Πολυφωνική Πάτρας. Γι’ αυτό και θεωρούμε πολύ σημαντικό να προβάλουμε το καλό αυτό παράδειγμα, ελπίζοντας ότι θα βρεθούν σύντομα, συστηματικοί ακόλουθοί του. Βέβαια δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε εσφαλμένες εντυπώσεις. Ο τρόπος που ακολουθεί το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ δεν είναι ο μοναδικός ή ο καλύτερος. Κάθε οργανισμός πρέπει να δρα με βάση τη μορφή, τη δομή και τους στόχους του και προφανώς υπάρχουν και άλλοι ορφανισμοί που ασκούν ήδη έλεγχο στο έργο και τις εκδηλώσεις τους, απλά δεν το κάνουν δημόσια. Αυτό εξάλλου το διακρίνει εύκολα όποιος έχει επιχειρηματική αντίληψη και γνώσεις εκ του αποτελέσματος του έργου τους, τη μακροβιότητά τους και την εξέλιξή τους. Όπως αναφέρθηκε ήδη, το ζητούμενο είναι να λειτουργήσει ως έμπνευση το συγκεκριμένο παράδειγμα, ώστε όλο και περισσότεροι χορωδιακοί οργανισμοί και φεστιβάλ να ακολουθούν τη διαδικασία ελέχγου στα δικά τους μέτρα.

Τι ακριβώς έκανε φέτος (όπως και τις προηγούμενες χρονιές) η Χορωδία Κοραής στο πλαίσιο ελέγχου του 6ου Παγκόσμιου Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ που πραγματοποίησε το Σαββατοκύριακο, 7 & 8 Μαΐου 2016; Λίγες μερες από την ολοκλήρωση του Φεστιβάλ, για την ακρίβεια στις 18 Μαΐου, πραγματοποίησε μια ανοιχτή εκδήλωση για το “Δημόσιο Διοικητικό και Οικονομικό Απολογισμό” του Φεστιβάλ, όπου κάλεσε “τα μέλη της πλατιάς Οργανωτικής Επιτροπής, τους εθελοντές και τους φίλους του Φεστιβάλ”, όπως αναφέρεται στη σχετική πρόσκληση.  Η εκδήλωση αποσκοπούσε στην περαιτέρω οργανωτική και καλλιτεχνική αναβάθμιση του Φεστιβαλ μέσα από τη συζήτηση, την κριτική και τις προτάσεις των παρόντων.

Ανυπομονούμε να δούμε τα καλά αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας στο 7ο Παγκόσμιου Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ που θα πραγμαποιηθεί 21-23 Απριλίου 2017, και στο οποίο μπορείτε ήδη να δηλώσετε συμμετοχή.

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον Προέδρο της Χορωδίας και της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ, κ. Στράτο Τσίχλα που είχε την ευγένεια να μοιραστεί μαζί μας την εισήγησή του στην απολογιστική διαδικασία και να και να επιτρέψει τη δημοσιοποίησή της (βλ. τέλος άρθρου). Ελπίζουμε αυτή του η πράξη να αποφέρει θετικούς καρπούς τόσο για το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ όσο και για όλα τα Ελληνικά Χορωδιακά Φεστιβάλ.

Διοικητικός Απολογισμός 6ου Παγκόσμιου Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ

Αγαπητοί συνεργάτες

Το 6οΠαγκόσμιο Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ που πραγματοποιήθηκε στις 7 και 8 Μαΐου 2016 στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Επίσημη Τελετή Έναρξής του στο Ωδείο της Ρωμαϊκής Αγοράς, που πραγματοποιήθηκε το πρωί του Σαββάτου 7Μαΐου, πέρασε κι αυτό στην ιστορία.

Το Φεστιβάλ αυτό ήταν το πρώτο που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια μιας σαρανταοκτάωρης Πανεργατικής Απεργίας, χωρίς αστικά λεωφορεία στην πόλη και τις δύο ημέρες, με πορείες και συγκεντρώσεις που κράτησαν κλειστούς τους κεντρικούς δρόμους της πόλης και δυσκόλεψαν ουσιαστικά την πρόσβαση του κοινού προς την Αίθουσα Τελετών. Παρόλα αυτά υπήρξε μαζική προσέλευση κοινού και τις δύο ημέρες, αποτέλεσμα της προβολής του Φεστιβάλ με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Από πλευράς συμμετοχής χορωδιών υπήρξε αξιοπρεπής συμμετοχή, αφού οι οικονομικές δυσκολίες αλλά και άλλα δυσμενή εσωτερικά και κυρίως εξωτερικά γεγονότα, απέτρεψαν πολλές χορωδίες που είχαν δηλώσει συμμετοχή, από το να συμμετάσχουν τελικά στο Φεστιβάλ. Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Φεστιβάλ μας ήταν:

α) Η μαζική παρουσία του κοινού στις δύο βραδινές Συναυλίες, παρά τις δυσκολίες που προανέφερα. Αυτό είναι κάτι που παραμένει το μεγάλο όπλο του Φεστιβάλ και αυτό που επίσης εντυπωσιάζει τις ξένες αποστολές και συζητείται από τις χορωδίες που έχουν συμμετάσχει, αφού είναι γνωστό ότι πολλά Φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πραγματοποιούνται με καθόλου ή ελάχιστο κοινό και συνήθως μπροστά στην προηγούμενη ή την επόμενη χορωδία.

β) Η ασυνήθιστη παραμονή των χορωδιών στο χώρο της Αίθουσας οι οποίες παρακολουθούν το σύνολο του προγράμματος.

γ) Η ζεστή ατμόσφαιρα, το κλίμα ενθουσιασμού που υπήρξε για μια ακόμη φορά, καθ’ όλη τη διάρκεια του διημέρου.

δ) Η ποιότητα του συνόλου των χορωδιών οι οποίες ήταν προεπιλεγμένες από την Καλλιτεχνική Επιτροπή, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Με τη διαδικασία της αξιολόγησης υπήρξαν φυσικά και χορωδίες που δεν έγινε δεκτή η συμμετοχή τους στο Φεστιβάλ.

Το κυρίως πρόγραμμα του Φεστιβάλ άνοιξε με τη Σχολή Χορού “Vista”που παρουσίασε στην Τελετή Έναρξης αποσπάσματα από το μιούζικαλ “Burlesque”. To Φεστιβάλ έκλεισε χωρίς Τελετή Λήξης, αφού εκτιμήθηκε σωστά ότι μετά το χορευτικό πρόγραμμα της χορωδίας «ΚΟΡΑΗΣ», δεν χρειαζόταν να προστεθεί κάτι περισσότερο.

Ιδιαίτερη επιτυχία σημείωσε και η Επίσημη Τελετή Έναρξης το πρωί του Σαββάτου, στη Ρωμαϊκή Αγορά, όπου με μεγάλη συντομία, εκτός από τον Πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής, χαιρέτισαν από πλευράς της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, ο Αμερικανός καθηγητής C.Leonard Reybon, ο οποίος ήρθε από την πατρίδα του για να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ και ο εκπρόσωπος της Εφορείας Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης. Εκεί ξεκίνησε και η πρώτη γνωριμία ανάμεσα στις χορωδίες, αφού η κάθε χορωδία ερμήνευσε από δύο τραγούδια. Πιστεύω ότι ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη η επιλογή μας να συνδέσουμε το Φεστιβάλ με τις αρχαιότητες και την ιστορία της πόλης, αφού τελικά ενδιέφερε όχι μόνο τις ξένες χορωδίες αλλά το σύνολο των χορωδιών.

Ιδιαίτερα πετυχημένη ήταν και η αποχαιρετιστήρια βραδιά που οργανώσαμε με το Ελληνικό γλέντι για τις χορωδίες μετά το τέλος του Φεστιβάλ. Η επιλογή της ορχήστρας του Κώστα Βουτυρά αλλά και το παραδοσιακό χορευτικό του Κοινωνικού Συνδέσμου Κατοίκων Χαριλάου εντυπωσίασαν τις χορωδίες του εξωτερικού και έδωσαν ιδιαίτερο χρώμα και κέφι στους καλεσμένους μας.

Για την αναζήτηση χορωδιών ο Σύλλογός μας δραστηριοποιήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς που μας πέρασε και βρήκε χορωδίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Αριθμητικά η παρουσία των χορωδιών θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, το Φεστιβάλ θα απογειωνόταν εάν δεν ακύρωναν το τελευταίο διάστημα τη συμμετοχή τους αρκετές χορωδίες, λόγω των γεγονότων που σας προανέφερα.

Το Φεστιβάλ από την ίδρυσή του είναι αφιερωμένο στην Ειρήνη, τη φιλία, τη συνεργασία, τη συναδέλφωση, την αλληλεγγύη ανάμεσα στους λαούς. Το φετινό Φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο και στο έργο της Θεραπευτικής Κοινότητας “Ιθάκη”. Συνεργαστήκαμε άψογα με τον εκπρόσωπο της Ιθάκης όσο και με την Πρόεδρο του Συλλόγου “Οικογένεια”. Η ενίσχυση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής με τον Αμερικανό καθηγητή Leonard Reybon και με την παραμονή των σημαντικών Ελλήνων μαέστρων Σταύρου Σολωμού και Κατερίνας Βασιλικού, έδωσε κύρος στο Φεστιβάλ. Υπήρξε πλήρης ομοφωνία στην αξιολόγηση των χορωδιών και στα βραβεία της Καλλιτεχνικής Επιτροπής. Εννοείται ότι η Κατερίνα Βασιλικού δεν συμμετείχε στην αξιολόγηση των χορωδιών τη βραδιά εμφάνισης της δικής της χορωδίας ενώ η χορωδία «ΚΟΡΑΗΣ» -ως διοργανώτρια χορωδία-απείχε από κάθε είδος αξιολόγηση.

Τα Βραβεία Κοινού δόθηκαν και τις δύο βραδιές στις Χορωδίες από την Τουρκία, οι οποίες ψηφίστηκαν με μεγάλη διαφορά έναντι των άλλων χορωδιών, εκφράζοντας το αίσθημα των θεατών που εντυπωσιάστηκε από το θέαμα που παρουσίασαν οι τουρκικές χορωδίες.

Ο Σταύρος Σολωμός έστειλε ήδη εγγράφως τις απόψεις του για το Φεστιβάλ οι οποίες, όπως πάντα, ήταν ακριβείς και τεκμηριωμένες και θα ληφθούν σοβαρά υπόψη. Περιμένουμε και τις απόψεις και των άλλων μελών τις Καλλιτεχνικής επιτροπής. Η ενίσχυση και οι αλλαγές στην Καλλιτεχνική Διεύθυνση και την Καλλιτεχνική Επιτροπή θα συνεχιστούν μέχρι να αποδώσουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Τη φετινή χρονιά το Φεστιβάλ δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει τον αριθμό των εθελοντών που είχε τα προηγούμενα χρόνια και στηρίχτηκε κυρίως στα άτομα της Οργανωτικής Επιτροπής και τους χορωδούς του, κάποιοι από τους οποίους προσέφεραν περισσότερο από τις προσδοκίες μας ενώ άλλοι δεν είχαν επαρκή συμμετοχή, περισσότερο λόγω της πρόσφατης ένταξής τους στη Χορωδία. Το θέμα του εθελοντισμού γενικά θα πρέπει να το δούμε με περισσότερη προσοχή την επόμενη χρονιά.

Οργανωτικά το Φεστιβάλ κινήθηκε για μια ακόμη χρονιά σε υψηλά επίπεδα. Προσωπικά δεν διαπίστωσα λάθη. Υπήρξαν βέβαια κάποιες αδυναμίες και παραλήψεις. Το θετικό είναι ότι γνωρίζουμε ποιες ήταν οι αδυναμίες μας και μπορούμε να κινηθούμε στη κατεύθυνση να τις ελαχιστοποιήσουμε.

Οι Τομείς δουλειάς λειτούργησαν σύμφωνα με το υπάρχον οργανόγραμμα. Ο Τομέας Οργάνωσης και ο Τομέας Αιθουσών και Τεχνικής Υποστήριξης διαχειρίστηκε δώδεκα χορωδίες και χορευτικό και περισσότερες από δύο χιλιάδες κόσμου περίπου, χωρίς να δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα. Ο Τομέας Προβολής και Δημοσίων σχέσεων είχε αποτελέσματα, είχαμε χορηγούς επικοινωνίας στο Φεστιβάλ την ΕΡΤ3, Το TV100, TοFM100, τους ραδιοφωνικούς σταθμούς 102 & 9,58 . Ακόμη είχαμε χορηγία επικοινωνίας από τον ΟΑΣΘ που ωστόσο και πάλι δεν αξιοποιήσαμε.

Oργανώσαμε για Τρίτη συνεχή χρονιά, μέσα σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες που υπάρχουν (κλειστές εφημερίδες, απολυμένοι δημοσιογράφοι κ.ά.) συνέντευξη τύπου με μέτρια αποτελέσματα ενώ δόθηκαν συνεντεύξεις στο ΤV100 καθώς και σε FM100, στο ραδιόφωνο του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου ενώ ακυρώθηκαν προγραμματισμένες συνεντεύξεις σε ΕΡΤ 3, ΤV Bεργίνα λόγω της απεργίας στα ΜΜΕ. Ακόμη οι ανακοινώσεις μας φιλοξενήθηκαν στο Cityportal και σε άλλα blogs. Τέλος η συνεργασία μας με το “Πολιτιστικό Ημερολόγιο” είχε ως αποτέλεσμα να μεταδοθούν αποσπάσματα και συνεντεύξεις από το Φεστιβάλ, διάρκειας μισής ώρας στο ΤV100,η οποία θα αναπαραχθεί μέσω του δικτύου Περιφερειακών Καναλιών που έχει δημιουργηθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Η στοχευμένη διαφήμιση, συνεπικουρούμενη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Συλλόγου, των συνεργατών και των χορωδών, είχε ως αποτέλεσμα για μια ακόμη φορά να φτάσει το μήνυμα σε πολλούς 5αποδέκτες. Ο Τομέας υποδοχής και φιλοξενίας έκανε επαγγελματική δουλειά, τόσο στη φιλοξενία όσο και στις μετακινήσεις των ξένων αποστολών, έχοντας το δύσκολο έργο της φιλοξενίας των Ρώσων για επτά ολόκληρες ημέρες και φροντίζοντας όχι μόνο τις μετακινήσεις τους που αφορούσαν στο Φεστιβάλ αλλά οργάνωσε και εκδρομές γι αυτούς σε Μετέωρα, Έδεσσα και Καλλιθέα Χαλκιδικής. Αξίζει να τονιστεί ότι για δεύτερη συνεχή χρονιά ρωσόφωνες χορωδίες που συμμετέχουν στο Φεστιβάλ, έχουν συνοδό στη μητρική τους γλώσσα. Με επιτυχία λειτούργησε και ο Τομέας της Γραμματείας, τόσο πριν με την αναζήτηση χορωδιών, με την επικοινωνία μαζί τους, με τη δημιουργία φακέλων που περιλάμβαναν πληροφορίες για το Φεστιβάλ και την πόλη, για κάθε χορωδία, όσο και κατά τη διάρκεια των απονομών.

Απόλυτα ικανοποιητική ήταν και η παρουσίαση του Φεστιβάλ από τις παρουσιάστριες, τόσο στην Αίθουσα Τελετών όσο και στο Ωδείο της Ρωμαϊκής Αγοράς.

Συμμετείχε ακόμη και πολυμελής ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων, οι εθελοντές διασώστες που ευτυχώς δεν χρειάστηκε η επέμβασή τους, όπως και η ομάδα νομικής υποστήριξης.

Ο απόηχος του Φεστιβάλ ήταν αρκετά μεγάλος. Το κλίμα συντηρήθηκε περισσότερο από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Το Φεστιβάλ ολοκληρώθηκε όπως πάντα με τα Δελτία Τύπου στα Μ.Μ.Ε. και τις ευχαριστήριες επιστολές προς τις χορωδίες μαζί με φωτογραφίες από την εμφάνισή τους. Ευχαριστήρια επίσης στέλνονται και σε όσους βοήθησαν στο Φεστιβάλ. Τέλος θα σταλούν DVD στους ενδιαφερόμενους όταν αυτά παραδοθούν στο Σύλλογο.

Από πωλήσεις προγραμμάτων, που πήγαν ελαφρώς καλύτερα από τις άλλες χρονιές και αναμνηστικών, συγκεντρώσαμε το ποσό των 827€ ενώ έχουν μείνει στο Σύλλογο αναμνηστικά αξίας 771€, σε μπλουζάκια και καπέλα με το λογότυπο του Φεστιβάλ.

Οικονομικά το κλείσιμο του Φεστιβάλ δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Έγιναν πληρωμές της τάξεως των 9.357,65 ευρώ ενώ θα χρειαστεί να γίνουν ακόμα πληρωμές του ποσού των 2.900 ευρώ που είναι και το έλλειμμα του Φεστιβάλ. Οι πληρωμές αυτές θα γίνουν σε βάθος χρόνου. Το ποσό αυτό, μαζί με το έλλειμμα του περσινού απολογισμού που ήταν 5.238,δηλαδή συνολικό ποσό 8.138,πιστεύουμε ότι είναι ένα χρέος διαχειρίσιμο που μπορεί να καλυφτεί τις επόμενες χρονιές. Κι εδώ ίσως θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας διάλογος για την πιθανότητα να υπάρξει την επόμενη χρονιά ένα συμβολικό εισιτήριο, προκειμένου να καλυφθεί ένα μέρος από το έξοδα του Φεστιβάλ και το υψηλό ενοίκιο της Αίθουσας.

Ολοκληρώνοντας πιστεύω ότι το 6ο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Χορωδιών Μιούζικαλ είχε θετικό πρόσημο, ήταν επιτυχημένο και μας οπλίζει με δύναμη και υπομονή ώστε να προχωρήσουμε ακόμη πιο δυναμικά και στα επόμενα Φεστιβάλ αφού πραγματοποιηθούν και οι όποιες διορθωτικές κινήσεις αλλά και οι αναπροσαρμογές που διαπιστωθεί ότι είναι απαραίτητες καθώς και οι απαραίτητες συνεργασίες.

Ας ξεκινήσουμε τώρα έναν οργανωμένο διάλογο που θα έχει ως στόχο να φωτίσουμε και να βελτιώσουμε και τις πιο αδύναμες πλευρές του Φεστιβάλ και ο οποίος θα μπορούσε να μην εξαντληθεί σήμερα αλλά να πάρει το επόμενο διάσημα και δημόσιο χαρακτήρα.

Σας ευχαριστώ
Στράτος Τσίχλας

Bookmark the permalink.

One Comment

  1. Pingback: Good example: Report of the 6th World Choir Festival Musical – Greek Choirs & Festivals

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *