Τι γίνεται όταν οι χορωδοί απουσιάζουν από τις πρόβες;

Hammock

Photo by Missy S.

Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά από τον Chris Rowbury στο ιστολόγιό του From the Front of the Choir και μεταφράστηκε από τη Γεωργία Μπακογιάννη.

Το σπουδαίο σε μία ομάδα τραγουδιστών που συναντιούνται τακτικά είναι ότι μεγαλώνουν και εξελίσσονται όλοι μαζί, βελτιώνοντας τις δεξιότητές τους και την τεχνική τους βδομάδα με τη βδομάδα.

Όμως τι γίνεται όταν δεν έρχονται όλοι σε κάθε πρόβα;

Κοινοτικές χορωδίες και δέσμευση

Οι κοινοτικές μου χορωδίες είχαν πάντα μία πρόβα την εβδομάδα. Συνήθως εργαζόμαστε σε κύκλους των 10 εβδομάδων πάνω-κάτω, ενίοτε με διάλειμμα μίας εβδομάδας κάπου στη μέση. Τα μέλη πληρώνουν προκαταβολικά και δεσμεύονται και για τις 10 εβδομάδες.

Συνήθως υπάρχει μία λίστα πρόθυμων τραγουδιστών που περιμένουν να συμπληρώσουν κάθε κενό που παρουσιάζεται σε χορωδίες. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι εγγεγραμμένοι χορωδοί υπογράφουν για όλη την περίοδο, αν και γνωρίζουν ότι θα απουσιάσουν σε τρεις, τέσσερις (ή και περισσότερες) συναντήσεις.

Στην πραγματικότητα, αγοράζουν τη θέση τους στη χορωδία.

Στο παρελθόν είχα ανθρώπους που μπορούσαν να έρχονται μόνο μία φορά κάθε δύο εβδομάδες λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων!

Ωστόσο, έχω την αφέλεια να υποθέτω ότι ένα μέρος της δέσμευσης, όταν κάποιος γράφεται σε μία χορωδία, είναι να εμφανίζεται κάθε εβδομάδα.

Από τη μεριά των χορωδών

Από τη μεριά των χορωδών μπορώ να καταλάβω ότι:

  • Καλύτερα να τραγουδάω έστω και λίγο, παρά καθόλου
  • Υπάρχουν και πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή: οικογένεια, υγεία, δουλειά κλπ.
  • Είναι λίγο διασκέδαση και όχι κάτι τόσο σημαντικό, αν το δούμε ευρύτερα
  • Σε κανένα δεν θα λείψω, υπάρχουν τόσοι άλλοι χορωδοί

Υπάρχει, όμως, και η αρνητική πλευρά για τους χορωδούς:

  • Αν λείψεις σε πάνω από μία πρόβα, θα είναι πολύ δύσκολο να καλύψεις τα κενά.
  • Αν δεν τραγουδάς κάθε εβδομάδα μπορεί να χάσεις τη φόρμα σου και η φωνή σου να κουράζεται ευκολότερα.
  • Αν χάσεις έστω και μία πρόβα όπου διδάσκεται ένα νέο τραγούδι, τότε ίσως το συγκεκριμένο τραγούδι να μην το κατακτήσεις ποτέ πραγματικά.
  • Μπορεί να καταλήξεις να νοιώθεις περιθωριοποιημένος αν χάσεις πολλές πρόβες (βάλε και το μπαράκι μετά την πρόβα!), ειδικά στην αρχή μιας περιόδου.

Οι δυσκολίες των μαέστρων

Είναι φανερό ποιες είναι οι δυσκολίες για ένα μαέστρο:

  • Είναι δύσκολο να προχωρήσεις τη διδασκαλία σε κάποιο τραγούδι αν ένα μεγάλο ποσοστό τραγουδιστών δεν ήρθαν κάποια εβδομάδα. Στο τέλος κολλάς δείχνοντας ξανά και ξανά το ίδιο σημείο κάθε φορά.
  • Συμβαίνει ώστε πολλοί από αυτούς που απουσιάζουν να ανήκουν στην ίδια φωνή, ώστε τελικά αυτή η φωνή να μην αποκτά ποτέ αυτοπεποίθηση και να μη γνωρίζει καλά το κομμάτι.
  • Είναι δύσκολο να αναφέρεσαι σε συγκεκριμένες φωνητικές ασκήσεις που έχεις κάνει στο παρελθόν ή σε όποια άλλη εξάσκηση αν δεν ήταν τότε όλοι παρόντες.
  • Δυσκολεύεσαι να καταπιαστείς με πιο σύνθετα τραγούδια και καταλήγεις να επιλέγεις σύντομο και εύκολο ρεπερτόριο που να μπορεί να διδαχτεί σε μία μόνη πρόβα.

Μικρή ή μεγάλη ομάδα;

Οι επιπτώσεις των απουσιών είναι εμφανέστερες στις μικρές ομάδες. Αν υπάρχουν μόνο 12 τραγουδιστές και λείπουν οι 3, τα πράγματα είναι στ’ αλήθεια απογοητευτικά. Ίσως να σκεφτείς ότι αυτό αποτελεί πρόβλημα μόνο για τις κοινοτικές χορωδίες, αλλά το αντιμετωπίζουν ακόμα και επαγγελματικές χορωδίες.

Σε μία μεγάλη χορωδία, η δυναμικότητα της ομάδας είναι τέτοια ώστε ο μαέστρος συνεχίζει τη δουλειά του σαν να ήταν όλοι εκεί χωρίς να παρατηρεί τη διαφορά. Όμως, σε προσωπικό επίπεδο, αυτό μπορεί να κάνει κακό στους τραγουδιστές. Αν λείψουν σε μερικές πρόβες, στο τέλος θα χάσουν την αυτοπεποίθησή τους, θα παραιτηθούν από την προσπάθεια και ο μαέστρος δεν θα το έχει πάρει είδηση.

Συμβουλές για επίλυση του προβλήματος

Εδώ υπάρχουν μερικές συμβουλές για επίλυση του προβλήματος:

Για τους τραγουδιστές
  • Προσπαθήστε να παρευρίσκεστε σε κάθε πρόβα, ει δυνατόν – έχετε ευθύνη απέναντι στα μέλη της φωνής σας αλλά και απέναντι σε όλη τη χορωδία. Αν ο καθένας σκεφτόταν ότι δεν θα γίνει αισθητή η απουσία του, δεν θα υπήρχε χορωδία! (Βλέπε Everybody has a place in the choir and How to be a good choir member)
  • Αν γνωρίζεις ήδη ότι θα λείψεις σε πολλές πρόβες (ας πούμε, πάνω από 40%), τότε ίσως είναι καλύτερα να μην παρακολουθήσεις καθόλου αυτή την περίοδο. Κάνε ένα νέο ξεκίνημα την επόμενη περίοδο.
  • Βρες έναν φίλο και ζήτα του να ηχογραφήσει όλη την πρόβα και προσπάθησε να καλύψεις το κενό ως την επόμενη πρόβα (βλέπε How to catch up if you miss a choir rehearsal)
  • Ενημέρωσε τον μαέστρο σου αν είναι να λείψεις σε κάποιες πρόβες. Ίσως κάνετε άλλο προγραμματισμό.
Για τους μαέστρους
  • Ο κόσμος δεν είναι τέλειος, ποτέ δεν θα είναι όλοι στην πρόβα, οπότε λάβε το αυτό υπόψη σου.
  • Μην το παίρνεις προσωπικά: οι άνθρωποι έχουν σοβαρούς λόγους για να μην εμφανίζονται.
  • Οι τραγουδιστές αγαπούν να μελετούν τα τραγούδια (ακόμα και όταν έρχονται τακτικά) – να τα επαναλαμβάνουν από άλλο πρίσμα, με διαφορετικές προσεγγίσεις, απόψεις, στυλ κλπ.
  • Χρησιμοποίησε κίνητρα: μην επιτρέπεις σε ανθρώπους να έρχονται για μία μόνο πρόβα. Πάρε νέους τραγουδιστές μόνο στην αρχή ή στο τέλος της χρονιάς. Ζήτα από τους ανθρώπους να πληρώνουν προκαταβολικά για μια μεγάλη περίοδο.

Ο αληθινός κόσμος

Η πραγματικότητα είναι ότι: η τακτική παρακολούθηση είναι πάντα πιο σημαντική για ένα μαέστρο παρά για τους χορωδούς. Πολλές φορές πρόκειται για τον βιοπορισμό του. Αφιερώνουμε πολύ χρόνο και προσπάθεια στην προετοιμασία και στην άψογη διεξαγωγή της πρόβας, και γι’ αυτό τον λόγο περιμένουμε το ίδιο και από τους χορωδούς.

Θα ήθελα να ξέρω τις εμπειρίες σας πάνω στο θέμα της συνέπειας – είτε από την πλευρά του τραγουδιστή είτε από την πλευρά του μαέστρου. Έχετε, μήπως, στρατηγικές για να αντιμετωπίζετε αυτή τη δυσκολία; Αφήστε ένα σχόλιο και μοιραστείτε τις σκέψεις σας.

About Γεωργία Μπακογιάννη

Γεννήθηκε στην Αθήνα και έκανε μουσικές σπουδές στο Εθνικό Ωδείο και στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες. Είναι Διπλωματούχος Πιάνου (Άριστα – Α’ βραβείο) και Μονωδίας (Άριστα – Α’ βραβείο). Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια και master-classes με αναγνωρισμένους καλλιτέχνες (Μαρίνα Κρίλοβιτς, Ελένη Καρούσο, Rossitza Troeva…) και έχει λάβει μέρος σε συναυλίες κλασικού τραγουδιού στην Αθήνα και στην επαρχία. Από το 1996 διδάσκει στην Α’θμια Εκπαίδευση ενώ από το 2009 ζει και εργάζεται στην Τήνο. Το 2011 δημιούργησε την παιδική χορωδία «Τα Παιδιά Της Χορωδίας» και τη γυναικεία «Χορωδία Κώμης Τήνου». Από το 2010 παρακολουθεί κάθε χρόνο τη Θερινή Ακαδημία Διεύθυνσης Χορωδίας που διοργανώνεται από το μουσικό τμήμα του Ιόνιου Πανεπιστημίου. Είναι κάτοχος Πτυχίου Γαλλικής Φιλολογίας από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αν είστε κι εσείς ειδικός σε κάποιο αντικείμενο που αφορά τις Ελληνικές Χορωδίες και επιθυμείτε να μοιραστείτε τη γνώση και την εμπειρία σας μέσω του ιστολογίου επικοινωνήστε μαζί μας στο info@greek.choirs.gr.
Bookmark the permalink.

Comments are closed.